Polska spółka zależna litewskiego przewoźnika towarowego transportuje nowe węglarki z Ukrainy przez terytorium Polski. Ze względu na różnicę szerokości torów konieczna jest dwukrotna wymiana wózków na granicach. Mimo związanych z tym wyzwań pierwszych 4 egzemplarzy zostało przewiezionych sprawnie i bez niespodzianek – podkreśla przewoźnik.
Litewski przewoźnik towarowy LTG Cargo zamówił w ukraińskich zakładach LLC TAS Dniprowagonmasz 200 nowych węglarek. Zgodnie z zapisami kontraktu za ich transport do odbiorcy odpowiadał producent. W normalnej sytuacji najbardziej logiczne byłoby przesłanie ich przez Białoruś. Dziś jednak – gdy Ukraina odpiera atak ze strony Rosji, a Białoruś jest miejscem stacjonowania rosyjskich oddziałów – konieczne było znalezienie alternatywy. Okazał się nią tranzyt przez Polskę.
Zmiana wózków na dwóch granicach
Wykonanie zadania zlecono polskiej spółce-córce odbiorcy. – LTG Cargo Polska zaoferowało ukraińskiemu producentowi wagonów, który był odpowiedzialny za zorganizowanie dostawy wagonów na Litwę, pełny pakiet usług obejmujący nie tylko usługi tranzytowe przez Polskę, ale także wymianę wózków – czytamy w komunikacie prasowym przewoźnika. Po drodze w wagonach zmieniano je dwukrotnie: na granicy polsko-ukraińskiej z szerokotorowych na normalnotorowe, a w litewskim Šeštokai – na odwrót. Jak dotąd z Ukrainy do Kowna dotarło już koleją 40 egzemplarzy.
– Aby móc przejechać przez Polskę torem europejskim, specjalnie skoordynowaliśmy transport z zarządcą infrastruktury i uzyskaliśmy odpowiednie zezwolenia ze specjalnymi warunkami przewozu – mówi prezes LTG Cargo Polska Laimonas Nekrošius. Jak twierdzi – fakt, że przewóz wagonów został przeprowadzony skutecznie i szybko, był świadectwem potencjału LTG Cargo Polska w zakresie usług przewozów nadzwyczajnych. W najbliższym czasie przewoźnik planuje zorganizować transport kolejnych 100 węglarek.
Coraz większe przewozy kruszywa
Samo zamówienie nowego taboru ma związek z litewskim programem inwestycji infrastrukturalnych. – Szacujemy, że nowe jednostki taboru pozwolą klientom LTG Cargo transport dodatkowych 700 tys. ton tłucznia, który jest potrzebny nie tylko do budowy i remontów dróg, ale także do budowy strategicznych projektów, takich jak europejski tor
linii kolejowej Rail Baltica – wyjaśnia cel zakupu prezes LTG Cargo Eglė Šimė.
LTG Cargo Polska działa od roku 2020. Celem jej utworzenia było wzmocnienie logistycznych łańcuchów dostaw i poprawa mobilności ładunków między Litwą a Polską i Europą Zachodnią. W ubiegłym roku liczba pociągów towarowych LTG Cargo Polska wzrosła o jedną trzecią (z 1715 do 2329).